Avantgarden unterrichten? Experimente und Netzwerke (vom Bauhaus zum Black Mountain College), Vortrag: Archiv der Avantgarden, Staatliche Kunstsammlung Dresden, Dresden Dezember 2017
Persepctives on Practice-led Collaborative Research between Universities and museums. Conference: Art School Museum, Palazzo Strozzi, November 2017, Florenz, Italien
Maja Deren’s Experimental Films and the Postcolonial Negotiation of Flow. 23rd Annual Performance Studies International Conference „OverFlow“ Kampnagel, Juni 2017, Hamburg.
Out and Over?! Ausgewählte Stationen von Genderperformances in der Fotografie der 1990er bis zur Visuellen Kultur in Social Media der Gegenwart. Institut für Kulturmanagement und Gender Studies, Universität für Musik und darstellende Kunst, Wien, Mai 2017, Wien, Österreich.
BLACK MOUNTAIN AND BEYOND: Research practices between Universities and Museums (gemeinsam mit Anna-Lena Werner), Louisiana Museum of Modern Art (DK), Between the discursive and the immersive, 3-4 Dezember 2015.
Chance and Failure in Cooperations, Workshop: PAAR/E. ZUR PERFORMATIVITÄT VON BEZIEHUNGEN IN DEN DARSTELLENDEN UND BILDENDEN KÜNSTEN am 20. und 21.11.2015 an der FU Berlin.
Arts, Politics, Economics: Different or Comparable Rationales of Development?
Principals of Cultural Dynamics. Summerschool, Global Humanites Campus, Dahlem Humanites Center, July 2015
Black Mountain Research: Raw and Ongoing
Public Debate: Art and Design Education in Times of Change.
With: Prof. Dr. Frans-Willem Korsten (moderator), Prof. Dr. Annette Jael Lehmann & Sophie Krier.
When circumstances are changing, a different “where are we?” is at stake. As such we need a different logic of dealing with issues of autonomy, both in how we want to assert and profile ourselves, as well as in response to current and historical examples. Piet Zwaart Institute Rotterdam, July 2015
Albers, Benjamin, Lasker-Schüler. The Orient/Mizrah in the German and the Jewish Tradition. Dialogical Textures, Theory and the German-Jewish Tradition Tel Aviv University/Freie Universität Berlin, Juli 2015
Whatever-Performing Agender-Aktuelle Grenzverwischungen am Beispiel von Hari Nef und Erika Linder. Körper-Bilder/Bilder-Körper. Mediale Repräsentationsweisen von Geschlecht in Tanz und Performance der Gegenwart Freie Universität Berlin, Juni 2015
Guesttalk: Black Mountain Research
!KF: Forum Artistic Research guests: theatre maker Stefan Kaegi, part of the group Rimini Protokoll, and Annette Jael Lehmann & Anna-Lena Werner, who are conducting the Black Mountain Research project, an experimental forum connected to a new exhibition at Hamburger Bahnhof Berlin, both dedicated to the famous former art school Black Mountain College (1933-1956), Juni 2015
Black Mountain College. Art in Context/Models of Creativity. Conference Tacit or Loud? Where is the Knowledge in Art, Malmö, Schweden, November 2014
Environmental Art. Stationen der Umwelterkundung seit den 1960er Jahren. Europäisches Künstlerhaus Oberbayern/München, Juni 2014
Arcadia, Mouse and the Last Things Before the Last. Paradigms of Dialogue in Siegfried Kracauers and Erwin Panofsky’s Letters. Workshop Dialogical Textures, Tel Aviv University, Israel. Mai 2014
Diskurs 1. Intervention & Partizipation. Haus Salve Hospes Stadt Braunschweig, Dezernat für Kultur, Mai 2014
Constructed Environments. Landschaft – Kunst – Überlebenskunst. Eröffnung der Ringvorlesung ‚Ökologie und die Künste‘ des Internationalen Graduiertenkolleg ‚InterArt‘, Institut für Theaterwissenschaft, Berlin. April 2013
Alles Choreographie? Spannungsfelder der Performancekunst. Vortrag am Bonner Kunstverein. April 2014
Taking Part, Taking Place? Allora&Calzadillas „Landmarks“, Kunstgeschichtliches Institut, Goethe Universität Frankfurt a.M., November 2013
Life and Death in Peep Boxes. Vortrag am Historischen Seminar Universität Zürich, Kolloquium „Medien des Krieges“, Prof. Dr. Philipp Sarasin, Prof. Dr. Alfred Messerli, Mai 2012
Liveness. Zur performativen Wirksamkeit von Bildern in räumlichen Atmosphären. International Symposium „Cast in space – Images, Gaze and Place in the Ancient World (and beyond)“, FU Berlin, Februar 2012
Kings and Queens!? Transgender Performance im Medium der Fotografie, Internationale & Interdisziplinäre Konferenz „Transgender und Intersex in Kunst, Wissenschaft und Gesellschaft“ der Technischen Universität Dresden. Fakultät Sprach-, Literatur- und Kulturwissenschaften, Deutsches Hygiene-Museum Dresden, Januar 2012
Der Blick von Oben. Workshop: Unsichtbar. Wissenskulturen als Bildkulturen und ihre Macht der Invisibilisierung, Institut für Bildtheorie, Universität Rostock, Juni 2011
Walks and Walking. Streifzüge zwischen Wahrnehmung und Medialität, Workshop: Bildprojektionen, Kunsthistorisches Institut, Universität zu Köln, April 2010
Image As Referent for Reenactments, Conference: Violence and Visibility. Historical, Cultural and Political Perspectives from the 19th Century to the Present, Humboldt Universität zu Berlin Juni 2009
Verfehlte Ähnlichkeiten. Genderperformances in Neuen Medien, Symposium: Performance und Performativität, ZIF, Hildesheim, Februar 2007
Methew Bradys Illustrious Americans. Inszenierte Porträts in den USA des 19. Jahrhunderts. Internationales Symposium inszenierte Fotografie, Freie Universität Berlin, Museum für Moderne Fotografie, Juni 2006
Inter/Aktionen? Selbstinszenierung und Medialisierung bei Bruce Nauman, Joan Jonas und Vito Acconci. Symposium: After the Act. Die (Re)Präsentation der Performancekunst. Museum Moderne Kunst Stiftung Ludwig Wien, November 2005
On the Road. Spaces in Motion. Symposium: Orte der Kunst – Formulierung des Raumes im 20. Jahrhundert, Akademie der Künste, November 2004
Matthew Barney‘s Mythologies of the Hybrid Body. Colloquium: The Body As Interface. Dialogues between the Disciplines. North American Studies Program University Bonn, Juni 2003
Space, Site and Intervention. Aktuelle Beispiele der Trans/Formation öffentlicher und privater Räume. Ringvorlesung: Raumkonzeptionen der Gegenwart. Anglistisches Institut II Abteilung für Amerikastudien. Heinrich Heine Universität Düsseldorf, Juni 2002
Theater and Intermediality. Trans-Actions: Culture and Performance. School of Theater, Film and Dance, University of New South Wales, Sydney, Australien, Juli 2001
Liminales Sehen – Bild- und Raumwahrnehmungen in den Videoinstallationen von Gary Hill. Ausstellen – Der Raum der Oberfläche. Tagung des Bereichs Medienwissenschaft an der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Dezember 2000
Liminales Sehen – Bild- und Raumwahrnehmungen in den Videoinstallationen von Gary Hill. Ausstellen – Der Raum der Oberfläche. Tagung des Bereichs Medienwissenschaft an der Friedrich-Schiller-Universität Jena, Dezember 2000
New Media, Autobiography and Contemporary Art. Conference: Writing Histories. Center for the Interdisciplinary Studies of Writing, Unversity of Minnesota, Oktober 1999